Foråret og sommeren er ideelle til cykelture i det fri. Hvad end du cykler for sjov, som en hobby eller mere professionelt, så er der en række snacks der er gode at have med på cykelturen.

  • Væske: Vi kan ikke understrege nok hvor vigtigt væske er, når du dyrker motion, især hvis det tilmed er varmt udenfor. Vand er som altid at anbefale, den sunde og billige løsning. Cykler du langt kan en energidrik også være en god idé.

 

  • Hurtige kulhydrater: Når vores krop er på arbejde opstår der efter noget tid et behov for et energi boost, det får man let i form at såkaldte hurtige kulhydrater. Det findes bl.a. i hvidt brød og pasta. På cykelturen vil det mere oplagte valg dog være en banan, da den er nemmere at medbringe.

 

  • Sukker: Hvis vores krop virkelig er på arbejde, kan man risikere at gå såkaldt sukkerkold. Det afhjælpes naturligvis ved at fylde depoterne op med noget sukkerholdigt, til det formål benytter mange cykelryttere druesukker.

Hvad og hvor stor mængder du bær indtage, afhænger i høj grad af cykelturens længe og intensitet.

 

Værd at vide on snacks

I din almindelig hverdagskost er en snack noget du bør indtage mellem dine hovedmåltider, et såkaldt mellemmåltid. Snacks er til at for at tage den værste sult og holde blodsukkeret stabilt. Bliver man for sulten mellem sine måltider, har man nemlig tendens at til overspise og tilmed spise usundt. Eksempler på gode og sunde snacks er dadler, mandler, gulerødder og æbler. Hvis du har en lang dag, er det en rigtig god idé at have snacks med dig i tasken på farten, så du dagen igennem holder dit blodsukker og appetit stabil.