Vi er blevet rigtigt gode til at motionere i Danmark, hvilket er meget glædeligt. Generelt lever de fleste af os sundere og sundere, hvilket også kan ses på vores generelle sundhed. Vi bliver ældre og ældre, og vores fysiske form bliver bedre og bedre.

Der er dog et vigtigt aspekt i træning og sundhed, som rigtigt mange overser, nemlig vigtigheden af restitution. Der er nemlig store gevinster at hente, hvis man får styr op denne del. I forhold til vores generelle sundhed, så er restitution primært forbundet med en god nattesøvn. Det er nemlig om natten at vores krop regenererer sig selv, så det er vigtigt med en god søvnkvalitet.

Voksne mennesker skal tilstræbe at sove ca. 7-8 timer hver nat, og det er bedst hvis sovetiderne er rimeligt konstante. Det gør selvfølgelig ikke noget, at man forskyder sengetiden lidt en gang i mellem, det er ikke fordi man skal efterleve dette alt for ekstremt. Dog kan man se, at folk med skifteholdsarbejde har en langt dårligere søvnkvalitet, hvilket medfører flere sygdomme og dårligere helbred generelt samt dårligere form.

En god seng og noget dejligt blødt nattøj hjælper ligeledes på søvnkvaliteten, så har du ikke allerede dette, så kan det varmt anbefales at købe noget ordentligt. Du kan f.eks. se noget dejligt nattøj her.

Noget blødt undertøj hjælper ligeledes på søvnen, ligesom det er behageligt at have på hele dagen. Når man har behageligt tøj på slapper man mere af i kroppen, hvorfor musklerne får mere fred til at restituere. På denne måde kan det bløde undertøj hjælpe på din krops restitution.

Sund mad er essentielt for velværet

Udover en god søvn, så er det vigtigt med sund mad. Kroppen har brug for en masse vigtige makro og mikro næringsstoffer, for at fungerer optimalt. Protein fra magert kød, æg og linser hjælper dine muskler med at gendanne sig selv og blive større og stærkere.

Det sunde fedt er vigtigt for alle dine celler og dermed især vigtigt for hjernen. Det sunde fedt får du fra fed fisk, koldpresset olivenolie, avocado m.m.

Kulhydrater er essentielle til restitution og energiniveau. De bedste steder at få kulhydrater er fra fuldkorn, rugbrød og grøntsager. Undgå at spise for mange tomme kulhydrater som hvide ris og pasta, hvidt brød og sukker.

De tomme kalorier holder kun kort tid, da blodsukkeret dykker kort efter du har indtaget disse.  Dermed har din krop ikke konstant adgang til restitution, hvorfor appetitten bliver øget, hvilket i sidste ende kan medføre overvægt.

Har man problemer med at falde i søvn om aftenen, er det ekstra vigtigt ikke at indtage disse hurtige og tomme kalorier kort inden sengetid. Ligesom man skal holde sig fra koffein. Prøv i stedet et let og sundt måltid og eventuelt et bad, det hjælper for mange.

Spiser man sundt og varieret og sover godt om natten, så er man altså rigtigt langt hvad angår god restitution og velvære. Man kommer dermed både i bedre form og bliver sundere.